Warga Pendidik 2017

Warga Pendidik 2017

02 Jun 2010

Sejarah Sekolah

Kedudukan SMKBA, Sibu


SMKBA terletak di kawasan Bawang Assan iaitu kira kira 30km dari bandar Sibu. Ianya mula dibuka pada awal Januari 1988 oleh En Azmi b Junid, Pengarah Pendidikan Sarawak pada masa itu. Pada waktu itu, kawasan sekolah hanya mempunyai dua buah bangunan dua tingkat, sebuah astaka, dan dua buah flat guru. Pada waktu tersebut juga ianya hanya boleh dihubungi dengan menggunakan pengangkutan air seperti bot ekspress dan perahu sahaja memandangkan tiadanya jalan darat.


Setelah dua puluh tahun dibina, ianya mengalami banyak revolusi dari segi fizikal mahupun para penghuninya selaras dengan kepesatan kemajuan teknologi masa kini. Sekarang SMKBA sudah boleh dihubingi dengan jalan darat yang hanya mengambil masa kira kira 30 mint sahaja dari bandar Sibu. Ianya juga sudah dilengkapi dengan pelbagai kemudahan asas seperti bekalan air, elektrik, telefon dan sebagainya.


Setelah dua puluh tahun penubuhannya, sudah empat orang pengetua dan 2 orang pemangku telah menguruskan pentadbirannya. Bermula dengan En Adin Brooke (Jan 98-Dis 91), Tn Hj Madian Sejeli ( Pemangku Jan 91-Nov 93), En Leslie Gandil (Nov 93-Dis 94) sebelum dipangku oleh Cik Sakiah Uji (Jan 95-Dis 95). Pada Mei 96, En William Baja Jap mula mengambil alih pentadbiran. Tugas beliau diteruskan lagi oleh En Kandou Ngadi bermula dari Januari 2005 sehinggalah kini.




dipetik dan diubahsuai dari Suara Bawang Assan edisi 2009

1 ulasan:

tinta berkata...

Suara Bawang Assan adalah majalah rasmi sekolah